08-05-12

Biologische producten, goed voor jou, goed voor de natuur

 

Organic-Farming.jpgOver de hele wereld – en in het bijzonder binnen de EU – neemt de belangstelling voor biologische levensmiddelen en dranken snel toe. Consumenten kopen biologische levensmiddelen om uiteenlopende redenen. Sommigen kopen biologische levensmiddelen omdat ze bezorgd zijn voor het milieu en het dierenwelzijn. Volgens anderen kan het helpen het verbruik van residuen van bestrijdingsmiddelen, genetisch gemodificeerde ingrediënten en andere overbodige levensmiddelenadditieven, zoals kunstmatige kleurstoffen en conserveermiddelen, te minimaliseren.

 

Maar veel consumenten van vandaag verwachten bij het kopen van biologische producten hetzelfde assortiment, dezelfde kwaliteit en hetzelfde gemak als waaraan ze gewend zijn. Gelukkig spelen levensmiddelenfabrikanten in de EU in op deze vraag en zijn over de hele EU steeds meer verwerkte biologische producten beschikbaar.

 

Verwerkte levensmiddelen: gemak en beschikbaarheid

Verwerkte levensmiddelen bieden de consument ruimschoots meer gemak en keuze. Verwerking maakt veel levensmiddelen ook buiten het seizoen beschikbaar, terwijl vervoer en opslag van levensmiddelen er ook door worden vergemakkelijkt.

 

Zonder verwerkingstechnieken zouden veel basislevensmiddelen die wij nu als vanzelfsprekend aannemen, eenvoudig niet beschikbaar kunnen zijn. Sterker nog, de meeste levensmiddelen die vandaag de dag op ons menu staan – zoals koffie, ontbijtgraanproducten, conserven,  leeswaren, brood, kant-en-klaarmaaltijden en zuivelproducten – zijn op de een of andere manier verwerkt.

Maar terwijl veel consumenten genieten van het gemak van en de verscheidenheid aan hedendaagse, verwerkte levensmiddelen, maakt men zich steeds meer zorgen over de mogelijke gevolgen voor de gezondheid van het eten van te veel verwerkte levensmiddelen, evenals van kunstmatige aromastoffen, kleurstoffen en conserveermiddelen die veelal gebruikt worden om smaak, uiterlijk en houdbaarheid te verbeteren.

 

Biologisch: voedsel waar u op kunt vertrouwen

De EU probeert via voorschriften inzake biologische levensmiddelen en biologische landbouw te garanderen dat biologische levensmiddelen zo natuurlijk mogelijk blijven, maar wil tegelijkertijd de consumenten dezelfde keuze en hetzelfde gemak bieden als waaraan ze gewend zijn.

Net als biologische landbouwers moeten levensmiddelenverwerkende bedrijven zich houden aan de in de EU-voorschriften vastgelegde strenge eisen met betrekking tot biologische levensmiddelen en biologische landbouw, als deze bedrijven producten willen verkopen met de biologische logo’s en etikettering van de EU of verschillende EU-lidstaten.

Volgens de EU-voorschriften inzake biologische levensmiddelen en biologische landbouw hebben levensmiddelenverwerkende bedrijven de plicht om biologische ingrediënten te gebruiken, voor zover deze beschikbaar zijn. Maar omdat niet elk agrarisch ingrediënt altijd in biologische vorm beschikbaar is, staan de voorschriften het gebruik toe van een beperkt aantal goedgekeurde niet-biologische ingrediënten, zolang minimaal 95% van het uiteindelijke voedingsmiddel uit biologische ingrediënten van landbouwproducten bestaat.

Levensmiddelen die minder dan 95% biologische ingrediënten bevatten, mogen niet als biologisch bestempeld worden, hoewel de voedselfabrikant in de ingrediëntenlijst de biologische ingrediënten kan vermelden, samen met een duidelijke verklaring op de voorkant van het etiket met het totale percentage biologische ingrediënten.

Onder de EU-voorschriften inzake biologische levensmiddelen en biologische landbouw is het aantal goedgekeurde toevoegingsmiddelen of technische hulpstoffen dat beschikbaar is voor gebruik in de productie van biologische levensmiddelen bijzonder beperkt, terwijl alle kunstmatige aromastoffen en kleurstoffen en genetisch gemodificeerde ingrediënten geheel en al verboden zijn.

Naast onaangekondigde controles en monsters worden bedrijven die biologische levensmiddelenverwerken, minimaal eenmaal per jaar gekeurd om ervoor te zorgen dat zij zich houden aan de voorschriften en dat zij biologische en niet-biologische levensmiddeleningrediënten te allen tijde gescheiden bewaren, behandelen en verwerken.

 

Gemak en vertrouwen

De ethische consument van vandaag kan dus niet alleen kiezen uit een enorm assortiment natuurlijke en verrukkelijke biologische fruit , groente en vleessoorten die wijd en zijd beschikbaar zijn in de hele EU, maar ook uit een steeds groter scala aan kwalitatief hoogstaande verwerkte levensmiddelen die vervaardigd zijn uit natuurlijke, biologische ingrediënten.

 

 

Biologisch voedsel: de natuurlijke – en gemakkelijke – keuze

 

22-12-09

Look of Knoflook

Look, een wonder van de natuur! Knoflook remt de groei af van tumoren,beperkt de gevolgen van borstkanker,werkt beter dan penicilline tegen de 8 soorten bacterieën die bestand zijn tegen antibiotica, voorkomt beroertes en beschermt hartpatienten tegen een eventuele tweede hartaanval.

KnoflookIn combinatie met de hierboven beschreven azijn ,verzacht knoflook rheumatische pijnen en arthrose, maakt dat men veel minder honger heeft ,waardoor het probleem van de dikke buik wordt aangepakt , dus van overgewicht dat leidt tot rugpijn ,waarvan velen te lijden hebben,door een te grote druk op de wervelkolom,vermindert stress,verlaagt het schadelijke cholesterolgehalte, verbetert de bloedsomloop en verhelpt spier-en gewrichtspijnen.Tandpijn en oorpijn worden er door verminderd, vermoeidheid en verkoudheid tegengegaan,indigestie en diarrhee bestreden.

In het oude Griekenland adviseerden ,naast Hippocrates,de vader van alle geneeskunde,ook de grote filosoof Aristoteles ,het medisch gebruik van Look. In het oude Italië maakten de grote Romeinse kampioenen er overvloedig gebruik van.Later, in de Middeleeuwen,werd look voorgeschreven bij longziekten, maag-en darm-ontsteking, huidallergie, oorpijn, ontstekingen, zweren en als ontsmettingsmiddel voor besmette wonden.

In 1958 stelde Pasteur vast dat knoflooksap de groei verhindert van schimmels en gevaarlijke microben zoals streptokokken, de verwekker van typhus. Knoflook bevat meer dan 200 vitaminen en mineralen zoals calcium, ijzer, zink en belangrijke anti-oxidanten zoals selenium.

Bron: blog.seniorennet.be/buik_weg

18-12-09

Ajuinen of Uien

Uien zijn  gezond en ze verrijken ons voedsel met een pittige smaak. Uien bevatten heel wat vitamines A, B en C, ijzer, kalk, fosfor, calcium, natrium, zwavel, silicium, jodium, en suiker.

ajuinUien bevorderen   de haargroei, scherpen het gezicht en het gehoor aan, stimuleren alle klieren van het lichaam op een natuurlijke wijze, helpen de stofwisseling, verdrijven moeheid en verbeteren het denken: door haar gehalte aan fosfor is de ui een uitnemend voedsel voor hersenarbeiders.  Ui versterkt de beenderen en maakt de aders elastisch.  Uien versterken hart en bloedsomloop, zijn bacterieën-dodend en reinigen de huid.

Niets is zo rijk aan beschermende stoffen tegen infecties als rauwe ui. Een rauwe ui, fijngesneden op de boterham, is  een uitnemend middel om een opkomende verkoudheid te bezweren. Rauw versnipperd voldoet ui het best in sla, , bij het bakken verliest de ui het scherpe aroma , wat soepen, sausen en jus  smakelijk maakt.   Rauw gegeten bevorderd de ui de transpiratie.  Deze afscheiding door de huid is  uitstekend voor rheuma-patiënten.

Ui herstelt het het zenuwstelsel en geeft bejaarden weer kracht.Ook bij groeiproblemen van kinderen is ui  belangrijk.  Heb je last van een abces,  een steenpuist of kloven, wrijf de plekken dan in met een in houtskool of onder as geroosterde ui.  Met uiensap bet je de steken wespen en bijen, waardoor de pijn snel afneemt. Drink ajuinsap. Eén gesneden  ui in halve liter lauw water.  In kleine slokjes uitdrinken.

Verkoudheid: een gekend volksmiddel is een doorgesneden ui op de nachttafel. Oorpijn: enkele druppels uiensap in het oor en een omslag van geraspte ui op de pijnlijke plek. Om infecties bij brand- of snijwonden te voorkemen, druppel je wat sap op het verband.

Men kan uien pellen zonder tranen, door de ui twee uur voor het schillen in de koelkast te leggen ,of te schillen onder een lopende waterkraan.  Ook kun je de ui in een kom onder water pellen.  Een nacht weken in water met een greep zout kan ook.  Of gedurende vijf minuten in kokend water leggen en dan in koud water dompelen. Een ui moet steeds met een roestvrij mesje versnipperd worden, nooit geraspt op een gewone, vertinde rasp, omdat het sap zich verbindt  met het metaal.

Bron: blog.seniorennet.be/buik_weg

14-06-07

Op dieet en uit eten is lastig!

dining_outUit eten moet wel leuk zijn. Dus ga niet spartaans weinig eten, of dingen die je niet lekker vindt. Zeker als je verder gezond eet, is een keer zondigen niet zo erg.

Als het een dieet is om af te slanken, kun je kijken op de kaart welke gerechten minder vet zijn of in je dieet passen.

Als je uit gezondheidsredenen een dieet volgt, kun je je waarschijnlijk zoveel mogelijk aan de richtlijnen voor gezonde voeding houden. Dat betekent vooral: niet teveel suiker, verzadigd vet, of zout.

 - Voorgerecht
Je kunt een voorgerecht met weinig vet kiezen, zoals een heldere soep, vruchtencocktail, meloen, magere vis of vlees. Neem geen vetrijke romige soep, paté, of cocktail met room of mayonaisesaus.

- Hoofdgerecht
Als hoofdgerecht kun je mager vlees ( = vis of gevogelte eten) of vegetarisch (liever geen brie of plakken kaas: veel verzadigd vet). Gegrilleerd vis of vlees bevat minder vet dan gebraden vlees. Je kunt beter geen gepaneerd vlees of vis nemen.
Als bij het vlees of vis een saus zit, jus of (kruiden)boter, vraag dan of dit apart geserveerd kan worden. Dan kun je een klein deel hiervan nemen. Vraag als bijgerecht gestoomde groenten of gekookte aardappelen in plaats van patat of gebakken aardappelen. Groenten zonder saus, rauwkost, gekookte aardappelen of gepofte aardappelen in de schil, rijst en pasta, kun je volop eten.

- Nagerecht en koffie
Kies als dessert de minst vette nagerechten zoals fruitsalades, sorbetijs (ijs uitsluitend van vruchten gemaakt) of vruchtenvlaai. Of drink een kop koffie, met eventueel een likeurtje.
Vroeger dacht men dat filter- en oploskoffie het cholesterolgehalte verhoogde maar dat is niet zo. Alleen Turkse koffie en koffie uit een percolator doet dat wel. Die verhogen het cholesterolgehalte met 10%. Espressokoffie heeft in principe dezelfde uitwerking als percolatorkoffie maar dan moet je het wel presteren om 25 kopjes per dag te drinken. Dat staat gelijk aan 5 tot 6 koppen sterke percolatorkoffie.

Als er geen geschikte keus op het menu staat, kun je de kok vragen een fruit- of groenteschotel voor je klaar te maken.

In Chinese restaurants kun je het beste roergebakken vis, kip en groenten bestellen. Gestoomde gerechten zijn nog gezonder. Neem gestoomde in plaats van gebakken rijst.

In Italiaanse restaurants kun je het beste rode marinade en tomatensauzen bestellen in plaats van witte en romige. Probeer ook een keer vis, of pasta zonder vlees. Maar strooi er dan niet vervolgens te veel Parmezaanse kaas overheen. In plaats van knoflookbrood kun je beter normaal brood eten.

26-05-07

Zinloos vermageren

Healthy_20Food_20Group_20Twee op drie mensen die een dieet volgen, zijn binnen de kortste keren zwaarder dan voor ze met hun afslankpoging begonnen.
Dat blijkt uit een grootschalige analyse van 31 studies over het onderwerp die deze maand werd gepubliceerd in de American Psychologist , het vakblad van de officiële psychologenvereniging in de VS.

Met een dieet kan je 5 tot 10 procent van je gewicht verliezen, maar bij de meeste mensen komen die kilo's er opnieuw bij, plus nog extra gewicht. Een ontzettend frustrerende ervaring na weken, maanden en soms zelfs jaren van calorieën tellen en hongeren. Het is het bekende jojo-effect dat optreedt na negen van de tien diëten.

De bejubeling van de slanke lijn, de maatstaf voor succes, en de voortdurende waarschuwingen voor de risico's van zwaarlijvigheid maken mensen met gewichtsproblemen kwetsbaar. Het leven is voor velen een permanente strijd om het eetgedrag onder controle te houden. Er bestaat helaas geen toverformule om de spiraal te doorbreken. Gewichtsproblemen los je niet op met een kortstondig eenzijdig dieet.

De oplossing bestaat
Zwaarlijvigheid is een chronische ziekte met een epidemisch karakter. In ruim tien jaar tijd steeg het aantal zwaarlijvigen wereldwijd van 12 tot 22 procent. Er is maar één oplossing: anders gaan leven, meer bewegen en gezonder eten. Een dieet duurt maar even, terwijl het roer juist voor altijd om moet. Daarbij kan een diëtiste een eerste aanzet geven. De voedingsanamneses die worden afgenomen, brengen vaak voedingspatronen met weinig groente en fruit, maar veel vet en suiker aan het licht. Dat moet eerst worden bijgestuurd.

Overgewicht en zwaarlijvigheid zijn een combinatie van aanleg en omgeving. Dat verklaart waarom er mensen zijn die biefstuk-friet kunnen eten zonder een grammetje aan te komen en anderen bij het minste al uitdijen.
Een van de verklaringen voor dit verschil is voedsel dat van alles 'te' is: te vet, te zoet, maar ook te snel verorberd, zoals in de auto en bij de bushalte. De meeste zwaarlijvigen eten heel snel en hebben een vette lever. Volgens een Amerikaanse chirurg bestaat er een verband tussen snel eten en leververvetting. Kijk maar naar de dierenwereld: hoe sneller ganzen worden vetgemest, hoe vetter en dus lekkerder hun lever.
Een streng dieet met dertig gram van dit en veertig gram van dat is totaal zinloos, want dat ontmoedigt alleen maar en draait uit op een mislukking. Kleine veranderingen in de eetgewoontes daarentegen werken wél. Je valt dan minder snel maar wel duurzamer af.