25-03-09

Welk dieet past bij jou?

Bijna iedereen heeft wel eens een dieet geprobeerd. Soms om een paar kilogram af te vallen of omdat het noodzakelijk is voor je gezondheid. Er zijn veel verschillende manieren om af te vallen. Welke manier past het beste bij jou?

Iedereen die besluit een dieet te volgen, heeft een andere voorkeur. De een houdt erg van brood en probeert het brooddieet. De ander heeft juist meer baat bij het tellen van calorieën.

Verschillende diëten

Gelukkig zijn er veel verschillende diëten en manieren om gewicht kwijt te raken. Van het dieet van Sonja Bakker tot een detoxpoging (ontgiften). Zelfs dr. Phil heef zijn eigen dieet en met rauwkost kom je ook een heel eind. In de rechterkolom op deze pagina vind je een overzicht met diëten.

Bij een dieet volg je voor bepaalde tijd een ander of aangepast eetpatroon. Het kan gaan om een kleine verandering of aanpassing, zoals stoppen met snoepen. Maar soms kan het ook betekenen dat je heel anders gaat koken, eten en bewegen. Je let dan veel meer op wat je eet en hanteert bepaalde regels.

Jouw stijl

Deskundigen zijn het erover eens dat je een dieet moet kiezen dat past bij jouw levensstijl. Bedenk dan ook hoe jouw dagritme eruit ziet en of een dieet wel kan in jouw situatie. Heb je bijvoorbeeld last van stress, dan is weinig eten niet handig; je lichaam kan het dieet dan niet aan.

Bedenk ook welke voedingsmiddelen je echt niet zou kunnen laten staan. Je kunt wel een dieet kiezen waarbij je geen pasta mag eten, maar als dat nou net je favoriete gerecht is, wordt het lastig om juist dat dieet vol te houden. Probeer zo eerlijk mogelijk tegen jezelf te zijn om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

Kijk verder goed naar je doel: wil je snel een paar kilootjes kwijt voor de zomer? Of wil je op de lange termijn en vanwege je gezondheid flink afvallen? Je bedoelingen bepalen het dieet dat bij jou past. Heb je door je gewicht problemen met je gezondheid, schakel dan een diëtist in om je te helpen bij de keuze voor een dieet.

Pas op voor jojo-effect

Het volgen van een dieet is de eerste stap. Je kiest een dieet, houdt je aan de richtlijnen en gaat ervoor. Maar vaak is het moeilijk om het effect op lange termijn te behouden. Meestal moet je toch je voedingspatroon aanpassen, anders ontstaat het bekende jojo-effect: eerst lekker afvallen en dan weer net zoveel – en soms nog meer – aankomen.

17-05-08

Hoe maak je een slechte dieetdag goed?

fruitOnderzoek toont aan dat miljoenen vrouwen zich volstoppen met fruit om een slechte dieetdag goed te maken. Maar dit is allesbehalve de juiste manier om kilo's kwijt te raken. Wij leren je hoe het wel moet.

Te veel fruit
Dieetexperte Amanda Ursell: "Het is volkomen normaal dat je soms uitschuivers maakt tijdens je dieet. Maar zo'n slechte dag goed maken door nog meer te eten, is absurd. Je moet inderdaad vijf porties fruit en groenten per dag nuttigen. Maar zeker niet meer, want fruit bevat veel natuurlijke suikers. Het verhoogt je inname van calorieën en zal voor gewichtstoename zorgen. Dus stop met het eten van fruit wanneer je je schuldig voelt over dat stuk chocolade, want het werkt niet."

Hoe compenseren?
"Je moet al heel wat eten op een dag om bij te komen, dus maak je vooral niet te veel zorgen over je uitschuiver. Houd je gewoon de volgende dag aan wat lichtere maaltijden. Je kunt die bijvoorbeeld beginnen met enkel fruit als ontbijt, een salade als lunch en vis bij het avondeten. Maar overdrijf hier niet mee. Laat vooral de gedachte van je hoge calorie-inname niet overheersen. Als je voortdurend calorieën aan het tellen bent, zal het afvallen pas echt een opgave worden."

Gevulde maag
"Eet geen fruit bovenop suikerbommen, vervang ze erdoor. En kies voor bessen, aardbeien en pompelmoezen, die hebben weinig calorieën. Drink ook veel water, zo voorkom je dat je gaat eten wanneer je honger hebt. Neem ook soep of salade voor je avondeten om je maag te vullen, dan ga je minder eten van je hoofdmaaltijd." raadt Amanda Ursell aan.

Eetdagboek
"Maar als je jezelf constant betrapt op het stiekem smullen van caloriebommen, kun je best een eetdagboek bijhouden. Want dan is er iets essentieel mis met je eetpatroon." vertelt Amanda Ursell.

Diëten draait niet om, in tegenstelling tot wat velen denken, het ontzeggen van je favoriete eten. Je moet gewoon naar je lichaam luisteren en genoeg bewegen.

12-09-07

Afvallen zonder op dieet te gaan

Gewicht verliezen zonder op dieet te gaan kan wel degelijk. Recente studies bewijzen dat bewegen de beste manier is om gewicht (lees vet) te verliezen. Als je gewicht wil verliezen en je haat sporten moet je voortdurend op je eten letten. In dit artikel kan je enkele tips vinden om af te vallen zonder echt op dieet te zijn. Belangrijk bij volgende tips is dat het lange termijn tips zijn, volhouden is de boodschap. Gedurende de dag heb je mogelijkheden genoeg om te bewegen. Waarom op dieet gaan als het ook zonder kan. Als je wil afvallen of gewoon verdikken wil tegen gaan probeer dan volgende tips te volgen.

Begin geleidelijk aan en probeer gaande weg meer tips toe te passen
Crash diëten zijn niet goed en zelden succesvol. Lange termijn maatregelen zijn veel effectiever. Het is beter om met 5 minuten wandelen te beginnen dan met 45 min te lopen. Je moet een intensiteit kiezen die bij je past, dit zorgt er voor dat de kans op volhouden vergroot.

Beperk de porties "slecht" eten.
Je moet frieten, chips en andere lekkernijen niet uit je menu schrappen, maar beperk bijvoorbeeld je portie met een derde, daardoor zal ook de vet en calorie inname een derde verminderen.

Vergroot de porties "goed" eten.
Als je de porties "slecht" eten beperkt betekent dit niet dat je met honger van tafel moet gaan. Vervang bvb een deel van je portie friet door extra groenten of een stuk fruit na het eten. Groenten en fruit mag je eten zoveel je wil.

Denk positief
Gezond eten moet geen marteling of een opgave zijn, doe het met plezier! Besef dat je er alleen maar beter van wordt. Gezond eten is respect hebben voor je lichaam en geest. Posietief denken over je nieuwe "dieet" is de sleutel tot succes.

Beperk het gebruik van alcohol
Als je gewicht wil verliezen en je drink regelmatig een stevig pintje zal je moeten matigen. 1 maal per week een pintje drinken kan zeker geen kwaad maar probeer niet dagelijks meerdere alcoholische consumpties te nuttigen.

Drink water!
8 tot 10 glazen water is een gezonde hoeveelheid water per dag. Water is gezond en zal ook de eetlust remmen. Water is een belangrijk onderdeel van je dieet. 75% van de mensen drinkt te weinig. Vergis je niet, eens goed op café gaan is niet hetzelfde als water drinken. Ook frisdranken kunnen water niet vervangen.

Denk niet in termen van dieet noem het een nieuwe verbeterde levensstijl!

09-07-07

South Beach Dieet

AgatstonHet dieet is vernoemd naar een trendy deel van de stad Miami in Florida, Amerika: South Beach. Daar is het dieet ontwikkeld en uitgeprobeerd door de cardioloog Arthur Agatston. Dit dieet is bijzonder populair bij Hollywoodsterren.

De kern van het dieet

Dit dieet draait niet in eerste instantie om minder eten, of om het uitbannen van koolhydraten, calorieën en vetten. Het dieet – of programma zoals Agatston het ook wel noemt – maakt u bewust van wat de dikmakertjes zijn, en zorgt er voor dat u uw verlangen naar die dikmakertjes overwint. Geen hongerlijden dus, maar u bewust zijn van wat u eet en drinkt en in staat zijn de dikmakers te laten staan. En zo, claimt Agatston, is het South Beach-dieet een dieet voor het leven.

De aanpak

Het programma is opgedeeld in drie stadia:

  • Afrekenen met de verlangens naar dikmakertjes;
  • Herintroductie van de koolhydraten;
  • Een dieet voor het leven.

Stadium 1

Het eerste stadium duurt twee weken. In deze twee weken mag u zoveel eten als u wilt. U moet er vooral voor zorgen dat u geen honger lijdt. Want, zo redeneert Agatston, dit leidt er uiteindelijk alleen maar toe dat u toch naar de dikmakertjes gaat grijpen. Nee, eet zoveel u wilt. Maar, slechts drie keer per dag en met uitsluiting van een groot aantal producten die tot de dikmakers worden gerekend. Brood, pasta, rijst, alcohol, snoepgoed, et cetera zijn twee weken lang uit den boze. Deze bevatten teveel koolhydraten die door uw lichaam worden omgezet tot vet. Dit komt volgens Agatston omdat uw lichaam in de loop der tijd is geconditioneerd op meer-meer-meer koolhydraten en uw geest op het luisteren daarnaar: zeg maar, u geeft te gemakkelijk toe aan de lekkere trek. De eerste dagen zult u hier moeite mee hebben, maar na twee weken verlangt u welhaast niet meer naar de dikmakers. U hebt de verlangens van uw lichaam teruggedrongen en zo zij zich voordoen kunt u deze weerstaan. In de eerste twee weken scheelt u dit al gauw vier kilo. U bent toe aan het volgende stadium.

Stadium 2

U mag de dikmakers weer tot u nemen. Maar omdat u in de afgelopen twee weken een andere manier van eten en drinken hebt leren kennen, waarmee u ook uw lichaam en geest op de juiste manier hebt ingesteld, zult u nagenoeg geen echte verlangens daartoe hebben. Uw lichaam is ‘gereinigd' en zo ingesteld dat dikmakende koolhydraten niet direct dikmaken, maar in energie worden omgezet. Tijdens deze stap valt u nog meer af. U voelt u sterk, goed en energieker. De start van het laatste stadium.

Stadium 3

U eet en drinkt bewuster. Geen verkeerde verlangens naar dikmakers meer. En zo die er zouden zijn, dan kunt u er mee omgaan. Kortom: u leeft anders.

Conclusie

Er zitten absoluut goede punten in het verhaal van Agatston voor wat betreft het al dan niet toegeven aan ‘lekkere trek' en hoe je hiermee om kunt gaan. De eerste en belangrijkste stap duurt maar twee weken, waarbinnen u geen honger hoeft te leiden maar alleen uzelf moet zien te overwinnen. Dit valt te overzien en is daarmee het proberen waard. Aan de andere kant moet u er voor oppassen dat u in de eerste twee weken het gebrek aan bepaalde producten en daarmee voedingsstoffen en vitaminen goed compenseert. Daarnaast is het wel heel duidelijk een Amerikaans dieet, doorspekt met een groot 'applaus-voor-jezelf' en 'en-je-leeft-nog-lang-en-gelukkig' gehalte. Dit werkt voor de een beter dan voor de ander. Goed letten dus op eventueel aanvullende voedingsstoffen en vitaminen, én een korreltje zout erbij.

08-07-07

Dr. Phil Dieet

dr phil dieet 2Psycholoog Dr. Phil heeft zijn eigen boek geschreven over afvallen. Het Dr. Phil Dieet, ook wel Shape Up Plan genaamd, is eigenlijk geen echt dieet maar meer een nieuwe manier van denken over jezelf, je  voedingspatroon en gezondheid. Dit doet hij aan de hand van zeven 'sleutels' die je instelling moeten veranderen en waardoor je jezelf meer gaat waarderen. Het dieet is niet gericht op snel afvallen maar op rustig gestaag afvallen. Niets is verboden, het gaat om het matigen van hoeveelheden.
 
Zeven sleutels voor een laag gewicht

"Voel je goed in je lijf ", de naam van zijn boek, biedt een soort psychotherapie voor mensen met overgewicht. Het uiteindelijke doel is een gezonde levensstijl met een gezond gewicht.

 

Het Dr. Phil Dieet (Shape Up Plan) genoemd legt de nadruk op zeven kernpunten:

  • gezonde denkwijzen (waardoor een persoon zichzelf onder controle kan houden)
  • genezende gevoelens (zorgen voor emotionele controle)
  • niet-falen omgeving
  • controle over voedsel en impuls-eten
  • nadruk op voedingsstoffen waarbij de uiteindelijke calorie-opname lang duurt en veel werk kost
  • beweging
  • steun vanuit de omgeving

Driestappenplan

Dr. Phil raadt aan om een driestappenplan te volgen:

  1. Volg eerst het veertiendagenprogramma waarbij drie aspecten centraal staan: je calorie-inname beperken, minder koolhydraten eten en het lichaam ontgiften.
  2. Hierna ontwikkel je een beter metabolisme.
  3. Ten slotte zorg je voor het behoud van je ideale gewicht.

Dr. Phils stappenplan vertoont gelijkenissen met het South Beach Dieet en het Atkins dieet, maar schrijft minder beperkingen voor. Zo zijn de ontbijtmogelijkheden veel ruimer.

 

Idee achter Dr. Phils dieet

Het Shape Up Plan gaat er vanuit dat afvallen nooit snel en gemakkelijk gaat. Het is een uitgebalanceerd dieet met vezelrijke voedingsstoffen en gezonden vetten. Doel is dan ook langzame blijvende gewichtsafname. De gewichtsafname bedraagt gemiddeld zo'n 0,5 tot 1 kg.

Mensen die dit dieet volgen moeten met name letten op de hoeveelheden voedsel die ze nuttigen. Men mag veel vezelrijke producten nemen, zouten en vet vermijden. Met name broccoli, doppinda's en vis worden aanbevolen.

Fast food, koekjes en chips zijn absoluut 'not done'. Daarnaast raadt Dr. Phil aan boodschappen te doen aan de hand van een vooraf opgesteld boodschappenlijstje en tenminste drie maal per week minimaal 20 minuten te bewegen.