06-06-07

De Belg weet niet goed wat water is

waterZeven Belgen op tien zeggen dat ze hun eten en drinken met groot verstand van zaken uitkiezen. Toch blijkt uit een recent onderzoek door IPSOS, dat op verzoek van Chaudfontaine werd uitgevoerd, dat de Belg niet veel afweet van het water dat hij drinkt, terwijl water net het belangrijkste voedingsmiddel is!

 Waarom beseffen de Belgen niet hoe belangrijk het is dat ze hun water bewust kiezen?
Meer dan 1 Belg op 2 (56%) leest nooit het etiket van de waterfles, 28% doen dat af en toe. Volgens het onderzoek lezen 40% van de mensen het etiket niet "omdat dat nooit in hen opgekomen is", 11% vinden dat de informatie niet belangrijk is, en 8% vinden het etiket te ingewikkeld.
Naast deze ondoordachte keuze, zien we dat onze landgenoten slechts een (zeer) beperkte kennis hebben van water. 
Zo weten 6 Belgen op 10 niet dat de aanwezigheid van nitraten in het water schadelijk is (water met heel veel mineralen (>1500mg/l residuwaarde) mag niet elke dag onbeperkt en niet door iedereen worden gedronken).

Belgen drinken uiteindelijk te weinig water

Het organisme heeft elke dag ongeveer 2,5 liter water nodig, waarvan minstens 1,5 liter in de vorm van drank – hoofdzakelijk water, de rest is afkomstig uit onze voeding en ons eigen metabolisme. Water is het belangrijkste voedingsmiddel. Wij drinken gemiddeld 1,07 liter per dag. Vijf Belgen op 10 drinken een liter water per dag, 2 op tien meer dan één liter.

Nochtans bestaan er (soms grote) verschillen tussen de soorten flessenwater

Volgens Jean-Louis Cornet, hydrogeoloog, kunnen twee praktische regels ons helpen om te bepalen of het water geschikt is om elke dag onbeperkt gedronken te worden:
- hoe lager het nitraatgehalte (NO3), des te beter het water: de aanwezigheid van nitraten wijst op vervuiling.
- licht mineraal- of oligomineraalwater, water dat licht gemineraliseerd is, biedt een optimaal mineraal evenwicht. Daarom mag iedereen er elke dag zonder beperking van drinken. Het residugehalte bedraagt tussen 50 en 500 mg
/l.


Om te weten wat men drinkt, moet men het etiket lezen…

01-06-07

Koffie lest dorst

coffee-tea-doodlesOp zoek naar de dagelijkse anderhalve liter telt het glaasje wijn aan tafel of het biertje voor de tv al niet mee. Van alcohol droog je namelijk uit. Net als van cafeïne. Ook die dagelijkse kopjes koffie moeten dus nog worden aangevuld met extra water.

Pure cafeïne werkt dehydraterend. De nieren gaan harder werken waardoor vocht sneller wordt uitgeplast. In theorie kun je van cafeïnepillen dus uitdrogen. Tot nog toe werd altijd aangenomen dat koffie hetzelfde effect had. De Britse onderzoekster Carrie Ruxton zet dat recht in de European Journal of Clinical Nutrition. Nog nooit is in studies gebleken dat koffieconsumptie leidt tot uitdroging. Zelfs wanneer de koffie zo sterk is dat het lepeltje overeind blijft staan voeg je netto vocht toe, aldus Ruxton.

Daarmee komen ook andere cafeïnehoudende dranken in een beter daglicht. Zoals thee. En daar is het Ruxton om te doen. Ze werkt namelijk in opdracht van een belangenorganisatie voor theeproducenten. Haar opmerkelijke stelling: “Thee is gezonder dan water.” Beide leveren vocht, maar thee is bovendien rijk aan antioxidanten. En die kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten en kanker. Maar dat wisten we al.

31-05-07

Melk toch niet zo goed voor elk

milkSpontaan denkt iedereen dat melk gezond is, zonder meer. Dat komt door de promocampagnes van de overheid. De werkelijkheid is iets genuanceerder.

Sinds mensenheugenis is melk een onontbeerlijke component van een gezonde voeding. De officiële raadgeving van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) luidt: "Elke dag een hoeveelheid van 1 tot 2 sneden kaas (20-40 gram) en 3 tot 4 glazen melk (450-600 ml), afgeleide melkproducten of calciumproducten vormen een minimum om aan onze calciumbehoefte te voldoen".

Natuurlijk is melk een belangrijke bron van calcium, maar men verzuimt vaak andere calciumbronnen in de kijker te zetten, zoals fruit en groenten. En de wetenschappelijke literatuur toont aan dat melk niet alleen positieve gezondheidseffecten heeft.

Een belangrijk argument om melk te promoten is het voorkomen van osteoporose. Een levenslange aanvoer van calcium zou noodzakelijk zijn om een hoge botdensiteit te garanderen. Calcium is inderdaad belangrijk voor het skelet, maar melk zou geen goede bron van calcium zijn. Melk bevat immers zeer veel dierlijke eiwitten van hoge biologische kwaliteit. De vertering van dierlijke eiwitten zou de zuurtegraad van het bloed doen toenemen, waardoor calcium uit de beenderen gemobiliseerd wordt om deze verzuring te neutraliseren. Dierlijke eiwitten onttrekken dus calcium aan het skelet, wat eigenlijk het omgekeerde is van het beoogde doel.

Daarom wordt aanbevolen om enerzijds meer groente (koolsoorten, waterkers, broccoli) en met calcium verrijkte en eiwitarme voedingsmiddelen te eten (noten, zaden, gedroogde fruitsoorten, peulvruchten), en anderzijds dagelijks een calciumtablet in te nemen. Echte preventie van osteoporose kan ook niet zonder een gezonde portie lichaamsbeweging, omdat de spierinspanningen het skelet verstevigen.

Melk kan ook nadelig zijn voor het hart, want volle en halfvolle melk zijn rijk aan verzadigde vetten. Om niet in strijd te komen met andere voedingsraadgevingen kan de dagelijkse hoeveelheid melk dus best van het magere type zijn. Dat beperkt meteen ook de calorietoevoer.

28-05-07

Bewaarmiddel in frisdrank kan zeer schadelijk zijn voor gezondheid

frisdrankEen bewaarmiddel dat vaak wordt toegevoegd aan frisdranken, kan zeer schadelijk voor de gezondheid. Het additief dat te vinden is in Fanta en Pepsi Max kan cellen beschadigen.


Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan een Britse universiteit, zo schrijft The Independent on Sunday. De beschadigingen leiden tot ziektes zoals levercirrose en Parkinson die eerder geassocieerd worden met overmatig alcoholgebruik of ouderdom.

Er heerst al langer controverse over hoe ongezond voedingsadditieven zijn. Zo geloven sommigen dat er een verband is met het gebruik ervan en het hyperactief zijn van kinderen (ADHD).

De meeste vragen rijzen rond de veiligheid van E211 of natriumbenzoaat. Dat wordt vervaardigd uit benzoëzuur en komt van nature voor in fruit en dan vooral in bessen. De stof wordt in grote hoeveelheden toegevoegd aan frisdranken als Sprite, Oasis en Dr. Pepper om schimmels te vermijden. Ook in pickles en sausjes is het product te vinden.

E211 werd ook al genoemd in verband met kanker. Zo zou de stof wanneer ze vermengd wordt met vitamine C in frisdranken benzeen vormen, een kankerverwekkende stof. Een voedselagentschap stelde afgelopen jaar vast dat er grote hoeveelheden benzeen zaten in twee soorten frisdrank. Die zijn intussen uit de handel gehaald.

Vandaag stelt professor Peter Piper van de Sheffield University uit lab-onderzoek vast dat benzoaat in staat is om DNA-informatie in de mitochondriën van de cellen te vernietigen. De professor wijst op een hele reeks ziektes die daardoor ontstaan zoals de ziekte van Parkinson of zenuwziektes maar vooral ouderdomsverschijnselen. De professor stelt vast dat de testen die totnogtoe op de dranken werden uitgevoerd, verouderd zijn.

"De voedingsindustrie zal natuurlijk volhouden dat de producten eerder getest werden en veilig zijn bevonden. Maar de gebruikte testmethodes zijn verouderd", waarschuwt de professor in moleculaire biologie en biotechnologie.