02-10-07

Vermager je wel van lightproducten?

De Amerikanen eten meer lightproducten dan enig ander volk ter wereld en gaan desondanks het zwaarst gebukt onder het probleem van overgewicht.

Light kan dus bedrieglijk zijn. Sommigen sussen er hun geweten mee en maken zichzelf wijs dat ze zich er limietloos te goed aan kunnen doen.

Na lange tijd in een juridisch niemandsland te hebben gezeten, zijn termen als 'light' en aanverwanten nu opgenomen in de nieuwe Europese regelgeving: om te mogen worden aangeprezen om hun lage of verminderde calorie-, vet- of suikergehalte moeten etenswaren voortaan aan strikte voorwaarden voldoen. Ze mogen pas als 'light' of 'mager' in de schappen worden gelegd als hun suiker- of vetgehalte minstens 30% lager ligt dan dat van onbehandelde vergelijkbare producten.

Dezelfde regel geldt voor 'verminderd vet- of suikergehalte' of 'verlaagde caloriewaarde' (30% minder kilocalorieën, bijvoorbeeld). De vermelding 'lage caloriewaarde' mag alleen op de verpakking van vaste etenswaren met hooguit 40 kcal per 100 g en op de verpakking van vloeibare producten met maximaal 20 kcal per 100 ml. Een 'laag gehalte aan suikers en suikerhoudende ingrediënten' geldt alleen voor vaste voedingsmiddelen met ten hoogste 3 g vetten en 5 g suikers per 100 g, en voor vloeibare etenswaren met niet meer dan 1,5 g vetten en 2,5 g suikers per 100 ml. Al deze maatregelen maken schoon schip in een sector waar de consument lange tijd door de bomen het bos niet meer zag.

Lightdrankjes verzadigen minder

Lightproducten prijzen slankheid aan, maar dat is soms bedrieglijk. De zuivelwaren in light versie worden vaak in grotere porties verkocht. Bovendien hebben mensen de neiging meer te eten van lightproducten. Tenslotte kan het lichaam minder goed uit de voeten met de energie uit vloeibare dan uit vaste etenswaren. Drankjes stillen de honger namelijk slechts in beperkte mate en geven in tegenstelling tot vast voedsel geen gevoel van verzadiging, zodat je al snel weer in de koelkast graait.

Bron: Knack.be

Gepost in Algemeen | Commentaren (0) |  Facebook | | |

De commentaren zijn gesloten.